به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش و دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که امروز ۲۷ آذرماه در سالن همایش امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن قدردانی از ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دستاندرکاران این نمایشگاه، بیان کرد: هفته پژوهش متعلق به مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی است و حضور همکاران دانشگاه و اساتیددانشگاه در این صحنه لازم بوده است.
وی با اشاره به اینکه دغدغه مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی پژوهشهای مسئلهمحور و کارآمد است، افزود: با مشاهده وضعیت تاریخی واجتماعی معاصر در سطح جهانی درمییابیم در سطح میکرو، خرد و فردی حرکت به سمت تقویت تمایزگرایی است یعنی تقویت بعدفردی، شدت بخشیدن به هویت فردی، تمایزگرایی فردی، میدان دادن به آزاد بودن انتخابگری افراد و تعریف هویت فردی آنگونه که میخواهند.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی اظهار کرد: در سطح ماکرو و کلان حرکت به سمت تمایززدایی، همگرایی و هضم، نفی و حذف هویتهای جمعی و ملی و درنهایت حرکت دادن نظام به نظم جهانی است درواقع مدنیت غربی و پشتوانههای نظری آن به سمت تثبیت نظم مشترک جهانی در حوزه حقوق و روابط ملل است و در این حرکت تثبیتی یکنواخت هرچقدر جلوتر برویم نقشآفرینی دولتها کمتر و نقشآفرینی بنگاههای اقتصادی بیشترخواهد شد.
وی ادامه داد: حرکت به سمت تثبیت نظم جهانی تنها به سمت رنگ باختن اموری مثل هویتهای ملی، قومی و ایدئولوژیک نیست و حتی نقش دولتها را هم تضعیف کرده است و این فرایند جهانیسازی نقشآفرینی دولتها در چارچوب مرزهای شناخته شده کمرنگ میشود وکانونهای عظیم اقتصادی در مناسبات اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذارتر خواهند شد.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: سطح کلان و حرکت به سمت به کرسی نشاندن هنجارهای عمومی در سطح جهان با برخی مقاومتهایی مواجه خواهدشد اما درمقابل حجم طوفانی و پرقدرت کارساز نخواهد بود.
وی افزود: انقلاب اسلامی در ماهیت خود و گفتمان معنایی خود یک حرکت و جریان تمایز گراست و نسبت به مسئله تمایززدایی، واگراست یعنی گفتمان انقلاب اسلامی مانند عدالتخواهی و التزام به درون مایه فردی در حیات اجتماعی یک هویتی را مطرح کرده استکه به شدت تمایزگراست.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی گفت: هویت انقلاب اسلامی و گفتمان معنایی هویت جمعی منحصربه فردی را به منصه ظهور میگذارد و تمایزگرایی آن وجه سلبی و ایجابی دارد درواقع در گفتمان انقلاب اسلامی نباید تنها به وجه سلبی اکتفا کرد زیرا نیامدهاست فقط ستیزهگر باشد و تقابل خود را برجسته کند بلکه این پدیده انقلاب اسلامی وجه ایجابی پررنگی دارد و بهدنبال برپایی نظم و هویت اجتماعی خاصی است.
وی افزود: تمام دشمنیهایی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در قالب جنگ و تحریم همگی براساس درک عمیقی بود که غرب و جهان استکبار نسبت به این تمایززدایی و رابطه بین تمایزخواهی و تمایززدایی آنان داشت درواقع درک کرد اگر گفتمان انقلاب به پیروزی برسد جریان به شدت تأثیرگذار خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: جهان غرب عمق ظرفیت انقلاب اسلامی را درک کرد لذا در دشمنی خویش هیچ تردیدی راه نداد و انوع و اقسام دشمنیها را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران روا داشت و اکنون در سطح جهانی پشتوانه تحولات و تکنولوژی، ثروت و تجارت است لذاهیچ مانعی برای همگانی شدن آن به وجود نمیآورند اما برای جمهوری اسلامی محدودیت قائل میشوند.
ایشان با ذکر این پرسش که نهادهایی مانند دفتر تبلیغات اسلامی که به گفتمان انقلاب اسلامی تعهد دارند باید چه سهمی در تحقق و فعلیت بخشیدن به آرمان انقلاب و هویت معنایی آن ایفا کند؟، ادامه داد: مسئله این است اولویتهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بایدچگونه باشد؟ یکی از مهمترین رسالتهای دفتر تبلیغات اسلامی تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلفههای گفتمان معنایی انقلاب اسلامی است.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی گفت: زمانی که چالش ما با جریان مسلط مدنیت معاصر غربی و تمایززدایی است، چالش گفتمانی است و لذا اگر بخواهیم یک گفتمان معنایی قدرتمند دربرابر آن ارائه بدهیم باید بر قوتهای نظام جمهوری اسلامی ایران تمرکز کرده و به تثبیت و صیانت ازمؤلفههای آن بپردازیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: منشأ بسیاری از تحولات سده اخیر، رویاپردازیهای قرن ۱۶ و ۱۷ در راستای کشف قانونمندیهای طبیعت و رسیدن به صلح و آرامش(مدرنیته) بود درواقع رؤیای آمریکایی و مدرنتیته منشأ بسیاری از شکوفاییهای تکنولوژی بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: پیش قراولان انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی(ره) توانستند برای جامعه ایران رؤیاپردازی کنند و پیر و جوان باورمند به رویای برآمده از انقلاب اسلامی بود که اینگونه شهادتطلب شد و انقلاب پیروز شد درواقع مسئله امیدآفرینی برای نسلهای جدید و رؤیاپردازی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی جامعه را در برابر چالشها مقاوم کرده است.
وی با اشاره به اینکه نیاز به رؤیا و تصویرگری آینده امری مستمر است که نیاز به مراقبت دارد، گفت: بسیاری از کانونهای دیگر هستندکه در تلاش حذف رؤیای جوانان جامعه ایران هستند لذا جان کلام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصویرگری آینده، رؤیاپردازی و آرمانسازی برای جامعه امروز ایران بود.
استاد واعظی بیان کرد: الگوهایی که قدرت اغنایی به جامعه بدهد تا جوانان بتوانند تصویر حرکتآفرینی از آینده در ذهنشان تثبیت شودنیازمند پژوهش است و آنچه که این رؤیا را تقویت میکند، شناخت و مقابله است.
وی با اشاره به مسئولیتهای دفتر تبلیغات اسلامی در حفظ و صیانت از مؤلفههای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از دیگر مسئولیتها،ایفای نقش در فرایند حکمرانی کشور برمحور اصول و ارزشهای اسلامی است لذا سمت و سوی پژوهشها باید به سمت گرهگشایی از حکمرانی کشور باشد.
واعظی گفت: یکی از آرمانهای مدنیت معاصر غربی و سامانهای که نظم جهانی را حاکم میکند، علوم انسانی است که در آنجا متناسب با این هدفگیریها تولید میشود و اگر بخواهیم تمایزگرایی انقلاب را در وجه ایجابی مستقر کنیم باید علوم انسانی بومی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی و رفع نیازهای جامعه خودمان تولید کنیم که در این حوزه شاهد ضعفهای جدی هستیم.
وی با اشاره به اینکه مطالعات اجتماعی باید معطوف به کاهش شکافهای اجتماعی شود، اظهار کرد: مطالعات اجتماعی باید علاوهبر مطالعه وضعیت موجود نگاهی به آینده و پیامدهای نوظهور مانند هوش مصنوعی داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: تمایزگرایی انقلاب اسلامی تنها بعد ستیزگری ندارد و بعد ایجابی آن مهمتر است و اگر موفق شویم تا گفتمان انقلاب اسلامی را در وجه تمایز و ایجابی بروز و ظهور دهیم آنگاه تحول و رویکرد تمدنی تحقق پیدا خواهد کرد.
در پایان این مراسم، از برترینهای پژوهش ازجمله مدیران پژوهشکده برتر، مدیران گروههای برتر، نشریه برتر، اعضای هیئت علمی برتر وکرسیهای تخصصی موفق تقدیر به عمل آمد.
یادآور میشود، این نمایشگاه با نگاه به ۱۰ سال گذشته فعالیتهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات از ۱۹ آذرماه تا ۲۷ آذرماه پذیرای بازدید علاقهمندان بود.
نظر شما